Thursday, January 31, 2013

Mancarea moldoveneasca - un deliciu cu dor de casa.

    M-am intors de Acasa plina de energie si cu pupilele gustative pe deplin satisfacute. Mancarea moldoveneasca e cel mai de pret remediu pentru stapanirea dorului de casa al celor plecati in lume si dupa cum se stie abundenta meselor de sarbatoare este specifica moldovenilor. Nu-i masa de sarbatoare daca faruriile nu sunt una peste alta, doldora de bucate alese.


    Nu as schimba placintele cu branza facute de mama pe nici un fel de pizza oricat de scumpa n-ar fi. Si in general, din punct de vedere al bucatariei moldovenesti "ca la mama acasa", ma simt mandra ca m-am nascut in Moldova. Nimic nu se compara cu gustul mancarii preparate de bunica, mama si orice gospodina nascuta pe plaiurile mioritice. 
bucatariacorinei.blogspot.com
    Cand am posibilitatea sa gust din bucatele moldovenesti, preparate cu produse moldovenesti (gasca, curcan, rata, porc crescute in spatele casei, cartofi, ceapa, morcov, patrunjel rasarite din tarana neagra din gradina casei parintesti) simt atata savoare si un gust care ma face cel mai fericit om. Ma simt exact ca "bucatarul micutz" din Ratatouille.

anishoara.blogspot.com
    Una dintre bucatele mele preferate este Borsul scazut, acest fel de mancare care este preparat de obicei iarna pentru ca are ca ingredient principal varza murata.

    Se zice ca acest tip de ciorba este foarte bun dupa o betie crancena, insa gustul absolut inconfundabil si extrem de delicios ma face sa va indemn sa-l savurati cu orice ocazie pe care o aveti.

    Si pentru ca tocmai am terminat de mancat un bol mare cu bors scazut m-am gandit sa va dau si voua reteta. Reteta este destul de simpla si nu necesita cunostinte gastronomice. Se poate gati cu aproape toate timpurile de carne, insa eu prefer carnea de porc sau de gasca, dar si pentru ca varza murata cere carne mai grasa.
     Nu stiu sa va zic cantitatile pentru ca eu intodeauna gatesc dupa ochi si dupa ce gust.

Ingrediente:
1-2 Varza murata
0,5-1kg carne
cativa cartofi
dupa dorinta, 1 morcov si 1 ceapa
cateva frunze de dafin
piper negru boabe
ulei
2-3 linguri pasta de tomate
sare dupa gust
verdeata

    Deci intr-o cratita mare de 5l si mai mult se aseaza in straturi ingredientele: primul strat de varza murata taiata in fasii medii, apoi se pune un strat de carne (costita de porc, bucati medii de carne de gasca, rata, vita), cateva frunze de dafin si boabe de piper negru, se mai poate adauga rondele de morcov si felii de ceapa (eu nu pun morcov si ceapa). 
    Apoi se mai adauga un strat de varza, inca cateva bucati de carne, frunza de dafin, piper boabe, dupa dorinta morcov si ceapa si se inveleste cu un alt strat de varza murata, apoi se toarna apa astfel incat apa sa acopere integral varza. 
    Se pune la foc potrivit si se lasa sa fiarba incet  in jur de o ora, nu mai putin. 
    Intr-o tigaie se incalzesc doua-trei linguri de pasta de tomate in putin ulei , astfel incat sa arate ca un sos.
    Peste varza inmuiata se pun cativa cartofi taiati in bucati mari, iar peste se toarna sosul din tigaie. 
   Se lasa sa mai fiarba la foc mic pana sunt gata cartofii, iar apa trebuie sa scada, incat sa nu mai acopere varza. 
    La final se pune verdeata si dupa ce se opreste focul se lasa vreo 15-20 de minute, apoi se serveste cu smantana si ardei iuti. Intrucat varza este acra si sarata, nu mai trebuie sa pui sare, doar daca vrei. Acest bors trebuie sa fie cu putina zeama.

    PS. Bunica punea cartofii intregi. Mie imi place sa pun multi cartofi, dar ii tai in bucati mari si de obicei pun cartofi printre straturile de varza si carne.

Tocmai ce am savurat ultima farfurie
    Pofta buna!!!

2 comments:

  1. Mm, una din bucatele mele preferate, mi-a lasat gura apa citind....doar ca prima data aud ca in bors scazut se pun cartofi, dar vorba ceea: cite bordeie, atitea obiceie....:)

    ReplyDelete
  2. Draga Anonim si pentru mine borsul scazut e printre bucatele preferate. Intr-adevar reteta initiala este fara cartofi, insa bunica mea stiind ca mie imi plac cartofii, din borsuri, foarte mult a pus cativa, eu pun mai multi ca imi plac. Cartofii nu schimba gustul borsului. Si am mancat si prin ospete bors scazut cu cartofi. Cand eram mica nu admiteam sa mananc bors scazut fara cartofi, acum mananc si fara si e atat de delicios, yammy..

    ReplyDelete

Zi-mi si mie la ce te gandesti